YouTube se pregateste sa introduca subscriptiile platite

de: Radu Neagu
30 01. 2013

Au mai avut loc discutii de genul acesta, acum un an, acum doi ani, in 2013 se pare ca YouTube a luat decizia de a oferi continut premium platit.

Asadar, un nou capitol e pe cale sa inceapa in ceea ce priveste piata de continut online. Vor exista in curand canale la care accesul se va face in baza unui abonament lunar, in ideea de a atrage producatorii cu resurse mai mici si de asemenea de a atrage si o parte din banii de la trusturile de televiziune. La prima vedere ne putem astepta ca multi dintre utilizatori sa fie revoltati, nu este insa cazul, emisiunile actuale vor ramane gratuite, continutul platit se refera doar la anumite canale ce vor fi create in acest scop. YouTube a apelat la o serie de producatori foarte activi de genul Machinima, Maker Studios si Fullscreen, cei familiarizati stiu despre cine este vorba pentru ca acestia sa creeze secenarii pentru o serie de emisiuni ce vor fi difuzate cu plata. Pe de alta parte YouTube este atent si la alti posibili candidati pentru acest tip de continut. Aici putem include si o parte din producatorii independenti care au dificultati in atragerea unui public numeros, public care este deja disponibil pe YouTube.

Discutia este dupa cum am mentionat ceva mai veche, acum un an la o conferinta AllThings Digital, CEO-ul YouTube Salar Kamangar a vorbit despre potentialul pe care l-ar putea oferi un canal platit chiar si pentru televiziunile mai mici care nu au un public suficient de mare pentru a fi rentabile.

Cartile nu sunt inca facute, canalele platite vor fi considerate momentan un experiment, cel putin pana se ajunge la o metoda convenabila de plata in functie continutul afisat, fie ca este o emisiune zilnica, saptamanala, sau o serie de scurt metraje. Ideea este buna si ii avantajeaza in primul rand pe creatorii de continut, vloggerii cu un numar semnificativ de subscribtii putand beneficia de o parte din veniturile unui canal platit. Partenerii vor putea obtine aproape jumatate din valoarea subscribtiilor in functie de nivelul de abonament oferit. Acestea pot varia de la 1 la 5 dolari pe luna. acestia vor avea posibilitatea sa isi introduca si ei reclame in acest sistem, aici marja de profit fiind desigur mai mare pentru ei.

In alta ordine de idei, discutam de YouTube ca un viitor furnizor de continut prepaid, si de posibilitati de afirmare deosebite pentru cei talentati… Asta se va intampla insa doar in tarile care beneficiaza deja de parteneriatul pentru reclamele afisate pe clipuri. Romania NU este insa printre acestea. Acest lucru mi se pare momentan inadmisibil, avand in vedere ca avem si un birou oficial in Bucuresti al celor de la Google, pe de alta parte, reclame AdWords ni se afiseaza pe absolut toate clipurile pe care le vizionam pe YouTube, de ce nu am putea si noi beneficia de astfel de metode de castig? Exista canale cu peste 100.000 de subscriberi, si banuiesc ca stiti despre cine vorbesc, care vor sa avanseze si sa si profite de pe munca lor care devine din ce in ce mai complexa.

Exista o zicala mai veche in acest sens… „Frate, frate da branza-i pe bani” care din pacate nu se aplica la noi in tara, si nu pot sa fiu decat dezamagit, stiind ca unii muncesc si altii profita.